
Fra 1990 til 2008 økte undervisningstida i grunnskolen tilsvarende to skoleår. Det ene året er kjent. Det ble lagt til da skolen ble utvida fra ni til ti år i 1997. I forskninga mi har jeg funnet at skolen har blitt utvida enda mer. Det «skjulte skoleåret» har ikke vært kjent før.
Den massive timetallsøkninga de siste tiårene er lagt til småtrinnet på barneskolen. Det er altså de minste barna som bærer de politiske ambisjonene på sine skuldre. Enkelt sagt har en tiåring i dag hatt to år mer undervisning enn det foreldrene hadde da de var ti år.
Dette foredraget handler om de skolepolitiske endringene som har skjedd på barneskolen de siste tiårene. Samtidig bruker jeg skolehistorien til å reise spørsmål om dagens og framtidas skolepolitikk: Hvordan kan kvaliteten – heller enn kvantiteten – styrkes i skolen? Hva betyr den utvida skoletida for elevenes barndom, læring og læringslyst? Hvem ivaretar helheten og balansen i barnas skoledag og «barndommens timeplan»?