Om skoleforskeren
Jeg er skoleforsker med en bred interesse for politikk, skole, ulikhet og inkludering. Jeg formidler forskninga mi for bidra til en mer opplyst offentlig samtale om skole og utdanning, og jeg bruker ofte forskningsfunnene mine til å utfordre dagens skolepolitikk. Målet er å bidra til en bredere skole der elever opplever mestring og blir verdsatt.
Jeg jobber som postdoktor i pedagogikk på NTNU. Der er jeg tilknytta forskningsprosjektet Bedre skolestart.

Jeg har en doktorgrad fra NTNU med tittelen “Grunnskolen som kunnskapspolitikk: politisk styring av skolens innhold, omfang og organisering 1954-2024”. Avhandlinga har fått mye oppmerksomhet i den offentlige debatten om skolens mål, innhold og omfang.
Jeg er utdannet lektor i samfunnsfag og kroppsøving fra NTNU. Jeg har vært ansatt på NTNU siden høsten 2015. Ved siden av jobben på NTNU, har jeg jobbet som lærer på Thora Storm videregående skole i Trondheim. I tillegg har jeg lang erfaring med å formidle forskninga mi til et bredt publikum. De siste årene har jeg hatt om lag 200 formidlingsoppdrag utenfor universitetet.

Bakgrunn
Hvilket innhold prioriteres i skolen? Hvordan har innholdet i skolen endra seg over tid? Hvem har makt til å endre skolens innhold? Hvilke elever tjener og taper på skolen slik den er utforma?
Disse spørsmålene står sentralt i forskninga mi. Flere av spørsmålene er også sentrale i doktorgraden min «Grunnskolen som kunnskapspolitikk» som ble ferdigstilt i 2025.
Avhandlinga har fått mye oppmerksomhet for funnet av det skjulte skoleåret. Altså at grunnskolen har blitt utvida tilsvarende to skoleår. Samtidig har innholdet blitt smalere. Funnet har vakt mye debatt, og det refereres ofte til i den offentlige skoledebatten. Flere politiske parti har endra eller tydeliggjort skolepolitikken sin som følge av funnet.
Ta kontakt på elise@skoleforskeren.no hvis du har spørsmål eller vil invitere meg til et arrangement.
Meld deg på nyhetsbrev
Vil du bli opplyst og utfordra? Få nyhetsbrev fra meg rett i innboksen.