Da yrkesfag forsvant

Header image

Da ungdomsskolen ble etablert etter andre verdenskrig skulle den forene det beste fra studie- og yrkesforberedende fag. Slik skulle elevene få utvikle “teoretisk, praktisk og estetisk talent”. Avhandlinga mi viser at den akademiske kunnskapen likevel ble dominerende. Praktisk og estetisk kunnskap fikk en uklar posisjon i skolen, og yrkesfag ble marginalisert.

Dette foredraget handler om de skolepolitiske valgene som ble tatt da ungdomsskolen ble etablert. Valgene la grunnlaget for den skolen vi har i dag. Skolehistorien kan derfor brukes til å reise spørsmål om dagens og framtidas skolepolitikk: Hvilken betydning har det for dagens skole at ungdomsskolen ble bygd på en akademisk tradisjon? Hva har det betydd for skolens mulighet til å verdsette elever med forskjellig talent og ambisjoner? Hvordan har det påvirka statusen som yrkesfag og annen praktisk og estetisk kunnskap har i skolen og samfunnet?

book meg!